مقالات

آیا کوانتوم میتواند انقلابی فراتر از هوش مصنوعی ایجاد کند؟0000

0
615cd58d5000d4747070b9dc Full Size Image 20

فن‌آوری‌های کوانتومی این پتانسیل را دارند که دنیای ما را به روش‌هایی متحول کنند که به سختی می‌توانیم تصور کنیم.

آیا کوانتوم میتواند انقلابی فراتر از هوش مصنوعی ایجاد کند؟0000

آیا کوانتوم میتواند انقلابی فراتر از هوش مصنوعی ایجاد کند؟0000

فناوری های کوانتومی عبارتند از:

کامپیوترهای کوانتومی قادر به حل مسائلی هستند که در حال حاضر با کامپیوترهای کلاسیک غیرقابل حل هستند.
ساعت‌های کوانتومی بسیار دقیق که ممکن است در GPS و سایر سیستم‌های ناوبری و حساس به زمان استفاده شوند.
شبیه سازهای کوانتومی با کاربردهای بالقوه در کشف دارو و علم مواد؛ و
حسگرهای کوانتومی بسیار حساس با کاربردهای بالقوه در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها مانند تصویربرداری پزشکی و نظارت بر محیط‌زیست، امکانات بی‌پایانی به نظر می‌رسند.

با این حال، با چنین قدرت بزرگی مسئولیت بزرگی به همراه دارد و نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد پیامدهای اخلاقی بالقوه این فناوری‌ها به همراه دارد. بریتانیا با چگونگی توسعه یک چارچوب نظارتی دست و پنجه نرم می‌کند که استفاده اخلاقی از فناوری‌های کوانتومی را تضمین می‌کند و در عین حال تضمین می‌کند که بریتانیا از مزایای اقتصادی که چنین فناوری‌هایی مطمئناً به همراه خواهند داشت، بهره می‌برد.

آیا کوانتوم میتواند انقلابی فراتر از هوش مصنوعی ایجاد کند؟0000

آیا کوانتوم میتواند انقلابی فراتر از هوش مصنوعی ایجاد کند؟0000

این مقاله به استراتژی کوانتومی دولت بریتانیا و به ویژه هدف آن برای ایجاد یک چارچوب نظارتی اخلاقی و مؤثر می‌پردازد. این امر بر توسعه و استفاده از فناوری های کوانتومی در بریتانیا حاکم خواهد بود.

آیا کوانتوم میتواند انقلابی فراتر از هوش مصنوعی ایجاد کند؟0000

استراتژی کوانتومی بریتانیا
دولت بریتانیا که مایل به سرمایه گذاری بر روی توسعه این فناوری ها و ایجاد سرمایه گذاری های قبلی در این بخش، مانند برنامه ملی فناوری های کوانتومی در سال 2014 است، اخیراً استراتژی کوانتومی ملی خود را اعلام کرد که شامل سرمایه گذاری 2.5 میلیارد پوندی دولت در کوانتومی با هدف است.

جذب سرمایه‌گذاری خصوصی بیشتر با اعلام این استراتژی در مارس 2023، میشل دونلان MP، وزیر امور خارجه علم، نوآوری و فناوری، جاه‌طلبی بریتانیا را برای «تبدیل کردن بریتانیا به خانه پیشرفت‌های علمی پیشرفته، بهترین مکان در جهان برای شروع و تبدیل کردن این استراتژی مطرح کرد. رشد یک کسب و کار کوانتومی، صدای پیشرو در جامعه بین المللی کوانتومی و فناوری، و آهنربایی برای استعدادهای کوانتومی بین المللی.”

CFPU Connections Slide 190628 6

اهداف استراتژیک اصلی
استراتژی ملی یک برنامه بلندپروازانه ده ساله را تعیین می کند که هدف آن تثبیت موقعیت پیشرو بریتانیا در فناوری های کوانتومی با چهار هدف اصلی است:

بودجه مرزهای جدید تحقیقات کوانتومی؛
پشتیبانی و توسعه بخش کوانتومی بریتانیا؛
اقتصاد گسترده تر بریتانیا را برای انقلاب کوانتومی آماده کنید. و
اطمینان حاصل کنید که بریتانیا در مقررات و استفاده اخلاقی از فناوری‌های کوانتومی در سطح بین‌المللی پیشتاز است.
برای تحقق این اهداف، دفتر جدیدی برای کوانتوم ایجاد خواهد شد که اهداف آن شامل موارد زیر خواهد بود:

shutterstockYurchanka Siarhei 1212718402 696x392 1

گزارش پیشرفت تحویل به شورای ملی علم و فناوری که به ریاست نخست وزیر می باشد.
ایجاد هیئت برنامه استراتژی، متشکل از ادارات ارائه دهنده رهبری برای اداره اجرای استراتژی ملی؛
انتشار گزارش سالانه در مورد پیشرفت انجام شده در اجرای استراتژی، اقدامات اولویت دار و چشم انداز بلندمدت برای بخش؛
گسترش و تعمیق ساختارهای مستقل مشورتی، از جمله گسترش اختیارات هیئت مشورتی استراتژیک کوانتومی برای پوشش اجرای استراتژی سرتاسر. و
همکاری نزدیک با نهاد نمایندگی صنایع کوانتومی، UKQuantum و سایر صنایع کلیدی و نهادهای حرفه ای.

تنظیم کوانتومی پیشرو
استراتژی ملی توضیح می‌دهد که چگونه فن‌آوری‌های جدید می‌توانند منجر به چالش‌های نظارتی نوظهور شوند و چگونه برای چالش‌های آینده آماده شوند، مشارکت اولیه برای بحث در مورد شکل مقررات ملی و بین‌المللی آینده مورد نیاز است. در بخش کوانتومی، کارهای اولیه برای شناسایی خطرات بالقوه مرتبط با استفاده از فناوری‌های کوانتومی جدید و توسعه طبقه‌بندی‌ها، زبان‌ها و اصول مشترک برای هدایت توسعه آینده در حال انجام است.

با گذشت زمان، استانداردهای جدید، معیارها و چارچوب‌های اطمینان به تعیین الزامات برای قابلیت همکاری و اندازه‌گیری شاخص‌های کلیدی عملکرد کمک خواهند کرد.

دولت می‌گوید که چارچوب نظارتی باید از استفاده شفاف و اخلاقی از فناوری‌های کوانتومی حمایت کند و:

پایدار، منسجم و قابل پیش بینی؛
به اندازه کافی چابک برای حرکت سریع با توسعه فناوری؛
ساده برای درک و ارزان برای پیاده سازی.
در صورت امکان، طراحی مشترک با صنعت؛ و
تمرکز بر نوآوری و نیازهای صنعت.
با در نظر گرفتن این موضوع، دولت شورای افق تنظیم مقررات را مأمور کرده است تا برنامه‌های کاربردی فناوری کوانتومی را بررسی کند. خروجی این بررسی یک برنامه کاری طراحی شده برای هدایت تکامل مقررات متناسب و طرفدار نوآوری برای این بخش خواهد بود.

از نظر چارچوب نظارتی کوانتومی، این بررسی شامل نظارت و بررسی اثرات کنترل‌های فعلی بر این بخش و همچنین هرگونه تغییر آتی در مقررات، از جمله قانون سرمایه‌گذاری امنیت ملی 2021 و رژیم‌های کنترل صادرات خواهد بود. دولت به جز ذکر حفاظت از مالکیت معنوی و امنیت سایبری وارد جزئیات نمی شود.

با این حال، سایر زمینه‌هایی که انتظار می‌رود بازبینی شوند شامل قوانین ایمنی محصول، حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی است. و با تکیه بر موفقیت در خدمات مالی و سایر بخش‌ها، دولت قصد دارد بسترهای آزمایشی نظارتی و جعبه‌های شنی را راه‌اندازی کند که دانشگاهیان و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا با آزمایش فناوری‌های مختلف کوانتومی در یک محیط امن و عاری از ریسک‌های نظارتی، نوآوری کنند.

آیا کوانتوم میتواند انقلابی فراتر از هوش مصنوعی ایجاد کند؟0000

حفاظت از بخش کوانتومی
رهنمودهای دولتی موجود (برای دانشگاه و صنعت) از این بخش در اتخاذ تصمیمات مبتنی بر ریسک حمایت می کند. اینها امنیت را با فرصت ها متعادل می کنند و ریسک های ظریف را در اطراف تهدیدهای دولتی و خطرات ناشی از همکاری از طریق انجام بررسی های لازم در مورد شرکا، شناسایی تحقیقات پرخطر یا دارایی های کلیدی سازمانی، و اجرای حاکمیت امنیتی و مدیریت ریسک مناسب هدایت می کنند.

این راهنمایی شامل توصیه هایی در مورد انجام ممیزی های امنیتی و کاهش با مشاوران ریسک معتبر است. علاوه بر این، در حال حاضر سه چارچوب اصلی وجود دارد که از این بخش محافظت می کند:

طرح تایید فناوری دانشگاهی (ATAS)

ATAS برای همه دانشجویان و محققان بین‌المللی (به غیر از ملیت‌های معاف) که تحت کنترل مهاجرت بریتانیا هستند و قصد تحصیل یا تحقیق در مقطع کارشناسی ارشد در موضوعات حساس خاص (یعنی جایی که دانش می‌تواند در برنامه‌های توسعه فناوری نظامی متعارف پیشرفته استفاده شود) اعمال می‌شود. تسلیحات کشتار جمعی یا وسایل انتقال آنها). محققان و دانشجویان در این موضوعات حساس باید قبل از تحصیل یا شروع تحقیق در بریتانیا برای گواهی ATAS اقدام کنند.

قانون امنیت ملی و سرمایه گذاری (NSIA) (2021)

NSIA به دولت این اختیار را می دهد تا در تملک های تجاری، مانند تصاحب، که ممکن است خطرات امنیت ملی را به همراه داشته باشد، بررسی و مداخله کند. این قانون مستلزم آن است که اکتساب‌های حساس به ویژه قبل از تکمیل، توسط دولت تأیید شوند، از جمله اکتساب‌ها در فناوری‌های کوانتومی.

آیا کوانتوم میتواند انقلابی فراتر از هوش مصنوعی ایجاد کند؟0000

کنترل های صادراتی
رژیم کنترل صادرات بریتانیا برای تنظیم صادرات کالاها و فناوری‌هایی طراحی شده است که می‌توانند کاربردهای نظامی یا دوگانه داشته باشند و اطمینان حاصل کند که از آنها برای اهدافی استفاده نمی‌شود که می‌تواند به امنیت ملی آسیب برساند یا حقوق بشر را نقض کند. در حالی که در حال حاضر تنها چند کنترل خاص وجود دارد که خود فناوری‌های کوانتومی یا کالاهای طراحی‌شده برای تحقیق و توسعه چنین فناوری‌هایی را هدف قرار می‌دهند، ممکن است با بلوغ فناوری‌ها و درک تأثیرات آنها، کنترل‌های جدیدی در آینده معرفی شوند.

سایر حوزه‌های تمرکز شامل توسعه دستورالعمل‌ها و الزامات مربوط به کاهش ریسک، استانداردهای فنی و فرآیندهای تضمینی است. در این مرحله نسبتاً اولیه در توسعه فناوری‌های کوانتومی، استراتژی بر روی نوع رژیم نظارتی دقیقی که می‌توانیم انتظارش را داشته باشیم، کم‌کم باقی می‌ماند.

با این حال، اگر بتوان موازی از رویکرد پیشنهادی بریتانیا برای تنظیم هوش مصنوعی ترسیم کرد، می‌توان رویکردی مبتنی بر اصول و نوآوری‌ها و کسب‌وکارهای دوستانه را انتظار داشت.

همانطور که فن آوری بالغ می شود و راه حل های فنی موفق در زمینه های خاص واضح تر می شوند، مقررات، استانداردها و راهنمایی های دقیق تر بدون شک ضروری خواهند بود.

 

 

تستر روغن ATAGO DOM-24

مقاله قبلی

استخراج 3 میلیون بیت کوین در 2 ثانیه با کامپیوتر کوانتومی؟

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در مقالات