مقالات

تکنولوژی رادار و پیدا کردن 19 هزار آتشفشان زیر دریا

0
gq5B8nbbp62YhYEcUUwF24 1200 80

تکنولوژی رادار و پیدا کردن 19هزار آتشفشان زیر دریا

تیمی از اقیانوس‌شناسان در موسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس، با همکاری یکی از همکارانش از دانشگاه ملی چونگنام و دیگری از دانشگاه هاوایی، با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای راداری، 19000 آتشفشان زیردریایی ناشناخته در اقیانوس‌های جهان را نقشه‌برداری کردند. در مقاله خود که در ژورنال Earth and Space Science منتشر شده است،

این گروه نحوه استفاده از داده های ماهواره ای راداری را برای اندازه گیری تپه های آب دریا برای یافتن و نقشه برداری آتشفشان های زیر دریا توضیح می دهد و توضیح می دهد که چرا انجام آن مهم است.

کف اقیانوس، مانند توده های خشکی، دارای تنوع وسیعی از زمین است. و مانند خشکی، ویژگی‌هایی که واقعاً برجسته هستند کوه‌ها هستند – در اقیانوس به آنها کوه‌های دریایی می‌گویند. و مانند خشکی، آنها می توانند با فشار دادن صفحات تکتونیکی به یکدیگر یا با فوران آتشفشان ایجاد شوند. در حال حاضر، فقط یک چهارم از کف دریا نقشه برداری شده است، به این معنی که هیچ کس نمی داند چند کوه دریایی وجود دارد یا ممکن است کجا باشند.

این می‌تواند برای زیردریایی‌ها مشکل‌ساز باشد – دو بار زیردریایی‌های ایالات متحده با کوه‌های دریایی برخورد کرده‌اند و چنین وسایل نقلیه و خدمه‌شان را در معرض خطر قرار داده‌اند. اما ندانستن محل قرارگیری کوه های دریایی مشکل دیگری را ایجاد می کند. اقیانوس شناسان را از ایجاد مدل هایی که جریان آب اقیانوس در سراسر جهان را به تصویر می کشد، باز می دارد.

تکنولوژی رادار و پیدا کردن 19 هزار آتشفشان زیر دریا

تکنولوژی رادار و پیدا کردن 19 هزار آتشفشان زیر دریا

در این تلاش جدید، تیم تحقیقاتی وظیفه کشف و نقشه برداری هر چه بیشتر کوه های دریایی را بر عهده گرفتند و برای انجام آن از داده های ماهواره های راداری استفاده کردند. چنین ماهواره‌هایی واقعاً نمی‌توانند کوه‌های دریا را ببینند، البته در عوض ارتفاع سطح دریا را اندازه‌گیری می‌کنند که به دلیل تغییر در کشش گرانشی مربوط به توپوگرافی کف دریا تغییر می‌کند. اثری که به عنوان تپه دریا شناخته می شود. با انجام این کار، آنها 19000 کوه دریایی ناشناخته را پیدا کردند.

 

در مقاله خود، این تیم اشاره می‌کند که دلایل مهم دیگر برای نقشه‌برداری از کف اقیانوس شامل مواردی مانند کمک به تلاش‌های استخراج از کف دریا است – کوه‌های دریایی مقادیر زیادی از مواد معدنی کمیاب را در خود جای داده‌اند. نقشه‌های کامل‌تر کوه دریا به زمین‌شناسان کمک می‌کند تا صفحات تکتونیکی و میدان ژئومغناطیسی سیاره را بهتر ترسیم کنند. همچنین، برخی از کوه‌های دریایی، زیستگاه طیف وسیعی از حیات دریایی را فراهم می‌کنند.

 

اما مهمتر از همه، آنها تأثیر بسیار قوی بر جریان اقیانوس در اعماق دریا دارند. همانطور که جریان ها به کوه های دریایی می رسند، آنها به سمت بالا رانده می شوند و آب سردتر را با خود حمل می کنند و به روش های ناشناخته ای مخلوط می شوند. نقشه برداری از چنین جریان هایی اهمیت بیشتری پیدا کرده است، زیرا اقیانوس ها گرما و دی اکسید کربن بیشتری را از جو و ذوب آب شیرین جذب می کنند، به دلیل تغییرات آب و هوایی مداوم.

محققان با بکار گیری تکنولوژی رادر توانسته اند تعداد ۱۹۰۰۰ آتشفشان زیر دریا کشف کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهش جدید دانشمندان توانسته است ۱۹هزار آتشفشان زیر دریایی را پدیدار کند. آتشفشان های زیردریایی به نوعی آتشفشان گفته می شود که مجرای آن زیر آب دریا بوده و ماگمای آنها از این طریق به سطح راه پیدا کرده است. به گفته محققان ۷۵ درصد خروج ماگما نیز توسط این آتشفشان ها صورت گرفته است. مرکز بخش عمده ای از این آتشفشان ها در مرز بین صفحه های زمین ساختی است که به پشته میان اقیانوسی نامگذاری شده اند.

وجود آتشفشان در زیر آب می تواند ویژگی های فورانی را تغییر دهد. به عنوان مثال با افزایش هدایت گرمایی در آب باعث سرد و منجمد شدن سریع تر ماگما همراه خواهد بود. در این موارد اغلب ماگما به شیشه آتشفشانی تبدیل میشود.

در این کشف از داده های راداری با وضوح بالا استفاده شده است. در این داده ها نشانه های ظریفی از تلنبار شدن آب دریا بر فراز کوه دریایی پنهان که گرانش آن باعث کشیده شدن آب میشود، مشاهده شده بود. پیش از این فناوری سونار نتوانسته بود این آتشفشان ها را کشف کند. در حال حاضر نیز تنها یک چهارم سطح زیر دریاها نقشه برداری شده و ممکن است تعداد دقیق آنها تغییر کند.

دتکتور گاز فاضلاب BW XL 01

مقاله قبلی

ماجرای پایتون و نگاهی نزدیک تر به آن 0000

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در مقالات