مقالات

رطوبت در هوای فشرده چه خطراتی برای سیستم پنوماتیک دارد؟0000

0
VP 3 VPVision monitoring in your factory

رطوبت در هوای فشرده چه خطراتی برای سیستم پنوماتیک دارد؟0000

 

images 3

صرف نظر از اینکه یک فرآیند تولید صنعتی انرژی حرارتی تولید می کند یا مصرف می کند، احتمال تجمع رطوبت زیاد است. این به ویژه برای سیستم های صنعتی که هوای محیط را به گردش در می آورند بدتر است.

بسته به محیط، هوای محیط حاوی مقادیر مختلفی بخار آب است که در کنار سایر اجزای عنصری آن معلق است. در حالی که کمی رطوبت باید در سیستم‌های فرآیند گردش پیش‌بینی شود، اگر این پیامدها نادیده گرفته شود می‌تواند از نظر تعمیر و نگهداری و خرابی ماشین‌آلات پرهزینه باشد که بهره‌وری بهینه را مختل می‌کند.

این مقاله خطرات مربوط به وجود بخار آب در سیستم های هوای فشرده را تعریف می کند و راه های موثری برای حذف رطوبت کمپرسور هوا پیشنهاد می کند.

رطوبت در هوای فشرده چه خطراتی برای سیستم پنوماتیک دارد؟

رطوبت در هوای فشرده چه خطراتی برای سیستم پنوماتیک دارد؟

اثرات مخرب رطوبت در هوای فشرده چیست؟

وجود رطوبت در یک سیستم هوای فشرده، پیامدهای نامطلوب مختلفی دارد. در زیر مشکلات رایج پیش بینی شده با وجود آب تبخیر شده قابل توجه در خطوط لوله هوای فشرده بیان شده است.

افزایش خطر خوردگی

افزایش سطح آب در خطوط هوایی یک نشانه شوم برای بخش های دینامیکی سیستم های فرآیندی است. آب در خطوط کمپرسور، روان کننده های ماشین آلات را شسته و سرعت زنگ زدن قطعات فلزی را افزایش می دهد.

این اثرات نامطلوب رطوبت حفظ شده به هزینه کل نگهداری بالاتر تبدیل می شود زیرا قطعات کمپرسور بیشتر از حد معمول نیاز به تعویض دارند.

آسیب به سیستم های کنترل پنوماتیک

فرآیندهای صنعتی مختلف شامل سیستم های کنترل پنوماتیکی هستند که تجهیزات حیاتی تولید را تنظیم می کنند. وجود سطوح بالای رطوبت در این سیستم‌های تنظیم‌شده هوا به‌طور قابل‌توجهی بهره‌وری را کاهش می‌دهد، زیرا کنترل‌های خرابی منجر به توقف هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود.

آلودگی هوای کارخانه و کاهش راندمان تولید

اکثر فرآیندهای تولید صنعتی برای عملکرد مناسب به هوای فشرده و بدون رطوبت نیاز دارند. وجود آب تبخیر شده در خطوط هوای فشرده، شروع خوردگی را تسریع می کند که ممکن است لوله در گردش را مسدود کند و کارایی فرآیند را کاهش دهد.

علاوه بر این، بخار آب معلق نیمه عمر دستگاه حساس را کوتاه می کند و نیاز به تعویض مکرر و پرهزینه دارد.

Figure 3 2

آسیب به سیستم سیلندر و شیر

تراکم در یک مخزن هوای فشرده باعث تجمع زباله ها در گردش سیستم هوا می شود. این آب با سایر ناخالصی های جامد مانند خاک و روغن ترکیب می شود و به فرآیندها آسیب می رساند.

این مخلوط‌ها می‌توانند مجاری جریان هوا را باریک کرده و روان‌کاری خشک روی قطعات ماشین‌آلات را کاهش دهند و سرعت تولید را کاهش دهند. علاوه بر این، آلودگی هوای فشرده می تواند به اجزای لاستیکی دریچه های تجهیزات آسیب برساند و باعث سفت شدن یا حتی پارگی آنها شود.

تغییرات در کیفیت محصولات نهایی

در صنعت تولید مواد غذایی، وجود چگالش در یک سیستم کمپرسور هوا عواقب ناگواری دارد. هنگامی که به درستی کار می کند، از سیستم های فشرده سازی پنوماتیک برای خشک کردن بسته بندی مواد غذایی فاسد شدنی استفاده می شود. اگر ناخالصی های رطوبتی هوای فشرده وارد مواد غذایی بسته بندی شده شود، تغییر قابل توجهی در کیفیت و ماندگاری اقلام تمام شده ایجاد می شود.

حذف رطوبت کمپرسور هوا

VP 3 VPVision monitoring in your factory

چگونه آب را از خطوط کمپرسور هوا خارج کنیم؟

حذف آب کمپرسور هوا را می توان با استفاده از روش های مختلفی انجام داد. بسیاری از تکنیک های حذف آب که به طور معمول به کار می روند به عوامل مختلفی بستگی دارند که عبارتند از:

الزامات نقطه شبنم هوای فشرده
دمای هوای محیط
رتبه بندی فشار تراکم هوا
الزامات منحصر به فرد فرآیند مرتبط
دینامیک جریان هوا
پس از در نظر گرفتن دقیق معیارهای فوق، یک اپراتور صنعتی باید بتواند روش حذف آب را که برای یک فرآیند تولید منحصر به فرد مناسب تر است، تصمیم بگیرد. موثرترین روش های به کار گرفته شده برای حذف رطوبت از هوای فشرده در زیر توضیح داده شده است.

dangers of moisture in compressed air

زهکشی مخزن کمپرسور

مخازن کمپرسور هوا دارای یک شیر آزاد کننده در پایه خود هستند که به آزادسازی آب انباشته شده از داخل مدار هوای فشرده کمک می کند. اگر به طور معمول انجام شود، رهاسازی آب از سیستم های هوای فشرده به حفظ سطح رطوبت در محدوده قابل قبول کمک می کند. تخلیه آب اتوماتیک را می توان به عنوان افزودنی برای حذف آب انباشته شده در فواصل زمانی برنامه ریزی شده نصب کرد.

سیستم های به دام انداختن آب
تله های آب را می توان در سیستم های فشرده سازی هوا نصب کرد که به حذف مقدار قابل توجهی از رطوبت از فرآیندهایی که برای عملکرد بهینه نیاز به هوای خشک دارند، کمک می کند.

خشک کن های هوا
در حالی که فیلترها و تله های آب می توانند بیشتر بخار آب موجود در هوای فشرده را از بین ببرند، کارآمدترین روش حذف رطوبت استفاده از خشک کن های هوا است. هوا خشک کن های ابزاری می توانند هوا خشک کن های یخچالی یا خشک کن های نوع خشک کن باشند.

drain system

سیستم های خنک کننده هوای سرد
عملکرد این نوع خشک کن ها مشابه دستگاه های تهویه مطبوع است. هوای فشرده از طریق خشک کن عبور داده می شود و آن را تا دمای پایین خنک می کند که در آن آب معلق متراکم می شود و می تواند جداگانه جمع آوری شود. سیستم های یخچالی به طور موثر هوای فشرده را خشک می کنند و آنها را برای فرآیندهای صنعتی حساس به رطوبت مناسب می کند.

سیستم های خشک کن هوا
خشک‌کن‌های خشک‌کننده هوا (که ممکن است به عنوان خشک‌کن‌های جذبی نیز شناخته شوند) از مواد رطوبت‌سنجی تشکیل شده‌اند که معمولاً در برج‌های خشک‌کن قرار می‌گیرند. هنگامی که هوا از روی این مواد جاذب عبور می کند، آنها رطوبت را حفظ می کنند در حالی که هوای خشک شده می تواند برای مرتبط کردن فرآیندهای صنعتی به بیرون جریان یابد.

اکثر سیستم های خشک کن خشک کن استاندارد از نوع احیا کننده با دو برج هستند. در حالی که یک برج به طور فعال هوای فشرده را خشک می کند، ماده خشک کن اشباع شده در برج دیگر برای چرخه بعدی خشک کردن دوباره تولید می شود.

چه چیزی باعث ایجاد رطوبت در هوای فشرده می شود؟
رطوبت محصول جانبی اجتناب ناپذیر هوای فشرده است. میزان رطوبت هوای فشرده با موارد زیر ارتباط مستقیم دارد:

میزان رطوبت هوای ورودی (سطح رطوبت) و
چقدر هوا فشرده می شود
تمام هوا حاوی مقدار مشخصی بخار آب است. حجم آب نگه داشته شده توسط هوا با دما و فشار متفاوت است. هر چه دما بیشتر باشد، هوای بیشتری آب را می‌تواند نگه دارد. به همین دلیل است که رطوبت هوا در ماه های گرمتر بیشتر از زمستان است.

1551774970 cs BANNER

آب در هوای شما
یک کمپرسور هوا با فشرده کردن هوا به حجم کمتری تحت فشار بالا کار می کند. هنگامی که یک کمپرسور هوا را به داخل می کشد، هوا تا حدود 8 برابر فشار اتمسفر معمولی فشرده می شود. هوای تحت فشار قادر به نگهداری آب زیادی نیست. با افزایش فشار و کاهش دما، بخار آب دوباره به مایع تبدیل می شود. آب موجود در هوا باید جایی برود، بنابراین در داخل سیستم توزیع هوا یک میعان تشکیل می دهد.

در کجای سیستم هوای فشرده تراکم ایجاد می شود؟
با سرد شدن، رطوبت از هوای فشرده خارج می شود. هر جایی که هوا اجازه خنک شدن داشته باشد، میعان می تواند ایجاد شود. مقداری رطوبت اضافی نیز در جریان هوای فشرده باقی می‌ماند، جایی که ممکن است به ابزار، تجهیزات یا هوای پردازشی ختم شود. مکان هایی که میعانات می تواند تشکیل شود عبارتند از:

اینترکولر، پس کولر و مبدل حرارتی
مخازن گیرنده هوا
سیستم خشک کردن
سیستم توزیع/سیستم لوله کشی
شیلنگ و اتصالات
تجهیزات و ابزار
رطوبت هوای فشرده چگونه اندازه گیری می شود؟
نقطه شبنم معیاری برای اندازه گیری سطح رطوبت هوا است. نقطه شبنم دمایی است که در آن آب به صورت میعانات از هوا خارج می شود. هر چه هوا خشک تر باشد، قبل از تشکیل تراکم مایع، باید دماهای سردتر باشد.

csm Energymanagement 2 EN 2d42e9e8b1

دمای فصلی چگونه بر رطوبت هوای فشرده تأثیر می گذارد؟

تراکم یک مشکل برای سیستم های هوای فشرده در تمام فصول سال است، اما هوای گرم و مرطوب در تابستان می تواند منجر به تولید حجم زیادی آب اضافی شود. از سوی دیگر، دمای سرد در زمستان می‌تواند کارایی تبخیر را کاهش دهد و اجازه می‌دهد رطوبت در طول زمان حتی زمانی که رطوبت کم است جمع شود. حذف رطوبت اضافی از سیستم خود در تمام فصول برای جلوگیری از مشکلات ضروری است.

مشکلات ناشی از رطوبت در سیستم های هوای فشرده
رطوبت بیش از حد باعث برخی مشکلات می شود، از جمله:

آسیب به کمپرسور هوا یا اجزای سیستم
آسیب به ابزارهای مصرف کننده هوا، رنگ آمیزی و سایر تجهیزاتی که از هوای فشرده استفاده می کنند
مشکلات کیفیت محصول
مسائل مربوط به انطباق ISO برای فرآیندهای تنظیم شده (به عنوان مثال، تولید مواد غذایی، داروها)
رطوبت چگونه بر سیستم هوای فشرده تأثیر می گذارد؟
رطوبت در سیستم هوای فشرده می تواند به دلیل خوردگی، انسداد، یخ زدگی و حوادث چکش آب باعث آسیب شود.

DS500 G6 1

خوردگی:

خوردگی مشکل شماره 1 رطوبت اضافی در هوای فشرده است. خوردگی یک واکنش شیمیایی بین فلز، اکسیژن و آب است. به همین دلیل است که فلز در تماس با آب زنگ می زند. تمیز و خشک نگه داشتن سیستم هوای فشرده شما – از جمله مخازن، خطوط، شیرها و وسایل الکترونیکی – برای جلوگیری از آسیب به اجزای سیستم و جلوگیری از انسداد ضروری است.

بارگذاری فیلتر: رطوبت و خوردگی بیش از حد در سیستم هوا، فیلترها را سریعتر بارگیری می کند و باعث می شود که سیستم برای غلبه بر افت فشار در فیلترها سخت تر کار کند. با گذشت زمان، این امر طول عمر فیلترها و سیستم شما را کاهش می دهد.
انسداد در خطوط کنترل: آب مایع یا ذرات ناشی از خوردگی نیز می تواند خطوط کنترل را مسدود کند، که مانع از خواندن و عملکرد صحیح ابزار می شود.

Expello Automatic Drain Valve.55d21b8a6c8b1
یخ زدن:

در دماهای سرد، یخ می تواند در داخل سیستم تشکیل شود. یخ ممکن است فیلترها را مسدود کند و دریچه‌های ورودی یا تخلیه را مسدود کند و بر عملکرد سیستم تأثیر منفی بگذارد. از آنجایی که آب هنگام یخ زدن منبسط می شود، تشکیل یخ همچنین می تواند لوله ها و سایر اجزای سیستم را ترک کند.

وقایع چکش آب:آب اضافی ممکن است باعث اتفاقات چکش آب شود که می تواند به تجهیزات و لوله ها آسیب برساند (ممکن است این صدای ضربه را در لوله های کمپرسور هوا بشنوید).

maxresdefault

رطوبت هوای فشرده چگونه بر تجهیزات، فرآیندها و محصولات تأثیر می گذارد؟

رطوبت جزء مهمی از کیفیت هوای فشرده است. بسیاری از کاربردها به هوای تمیز و خشک نیاز دارند تا کیفیت محصول و ایمنی مصرف کننده تضمین شود. رطوبت هوای فشرده نیز می تواند به ابزارها و ماشین های پنوماتیک آسیب برساند. مشکلات عبارتند از:

آسیب به تجهیزات:

آب مایع یا رطوبت زیاد در جریان هوای فشرده ممکن است در روانکاری مناسب اختلال ایجاد کند یا منجر به خوردگی ابزار هوا و تجهیزات پنوماتیک شود.

رسوب گیری فرآیندهای تولید:

ذرات ناشی از زنگ زدگی که در خطوط تامین هوا ایجاد می شود، می تواند با جریان هوا مخلوط شده و به تجهیزات یا فرآیندهای تولید نامطلوب آسیب برساند.

compressed air plant diagram 920x332 1

چرا سیستم های هوای فشرده نیاز به خشک کردن دارند؟

رطوبت همیشه وجود دارد

تمام هوای اتمسفر حاوی مقداری بخار آب است که وقتی هوا یا گاز از نقطه اشباع گذشته سرد می شود، یعنی نقطه ای که دیگر بخار آب را نمی تواند نگه دارد، شروع به متراکم شدن به آب مایع در سیستم هوا یا گاز فشرده می کند. دمایی که در آن این اتفاق می افتد به عنوان نقطه شبنم شناخته می شود. این نقطه شبنم در تعیین میزان خشک شدن هوای فشرده بسیار مهم است.

افزایش استفاده از هوای فشرده و توسعه بسیاری از دستگاه‌ها و کنترل‌های جدید و پیچیده‌تر طی سال‌ها، نیاز به هوای خشک تمیز را افزایش داده است. از این رو، فناوری خشک کردن پیشرفت کرد و خشک کن ها به طور عمومی مورد استفاده قرار گرفتند. CAGI و بخش خشک کردن و فیلتر کردن هوا متعهد به آموزش کاربران در مورد این موضوع هستند.

رطوبت آسیب رسان است.

رطوبت هوای فشرده مورد استفاده در یک کارخانه تولیدی باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد سیستم‌های پنوماتیک، شیرهای برقی و موتورهای هوا می‌شود و می‌تواند بر فرآیند یا محصول در حال ساخت تأثیر منفی بگذارد. برای سالهای متمادی، مشکلات ناشی از رطوبت در خطوط هوای فشرده به سادگی غیر قابل اجتناب بود. مرطوب:

باعث زنگ زدگی و افزایش سایش قطعات متحرک در تجهیزات تولید می شود زیرا روغن کاری را از بین می برد می تواند بر رنگ، چسبندگی و پایان رنگ اعمال شده توسط هوای فشرده تأثیر منفی بگذارد می تواند صنایع فرآیندی را که در آن بسیاری از عملیات وابسته به عملکرد صحیح کنترل های پنوماتیکی هستند، به خطر بیندازد. عملکرد نادرست این کنترل ها به دلیل زنگ زدگی، مقیاس و گرفتگی روزنه ها می تواند منجر به آسیب به محصول یا خاموش شدن پرهزینه شود.

می تواند در خطوط کنترل در هوای سرد یخ بزند، که ممکن است باعث عملکرد معیوب کنترل ها شود باعث خوردگی ابزارهای هوا یا گاز می شود، قرائت های نادرست می دهد، فرآیندهای کارخانه را قطع یا خاموش می کند.

هوای کارخانه – تقریباً در هر عملیاتی، هوای فشرده تمیز و خشک هزینه های عملیاتی کمتری را به همراه خواهد داشت. خاک، آب و روغن حباب شده در هوا بر روی سطوح داخلی لوله ها و اتصالات رسوب می کند و باعث افزایش افت فشار در خط می شود که منجر به از دست دادن راندمان عملکرد می شود.

آب مایع خوردگی را تسریع می کند و عمر مفید تجهیزات را کوتاه می کند و حمل ذرات خوردگی می تواند شیرها، اتصالات و خطوط کنترل ابزار را ببندد. هنگامی که آب در این اجزا یخ می زند، مسدود شدن مشابه رخ می دهد.

سوپاپ ها و سیلندرها – رسوبات لجن تشکیل شده توسط هوای کثیف، مرطوب و روغنی، به عنوان یک کشش بر روی سیلندرهای پنوماتیک عمل می کند، به طوری که آب بندی و یاتاقان ها نیاز به فواصل نگهداری مکرر دارند. عملیات کند شده و در نهایت متوقف می شود. رطوبت روغن مورد نیاز برای سر و میله سیلندر هوا را رقیق می کند، دیواره ها را خورده و واکنش را کند می کند. این منجر به از دست دادن کارایی و تولید می شود.

رطوبتی که به دیافراگم های لاستیکی در دریچه ها سرازیر می شود می تواند باعث سفت شدن و پارگی این قطعات شود. رطوبت همچنین می تواند باعث سوراخ شدن قرقره ها و پیستون ها شود. در تولید با سرعت بالا، یک سیلندر کند یا گیر می‌تواند باعث خرابی پرهزینه شود. هوای تمیز و خشک می تواند از بسیاری از این مشکلات بالقوه جلوگیری کند.

ابزارهای مجهز به هوا – ابزارهای پنوماتیک برای کار با هوای تمیز و خشک با فشار مورد نیاز طراحی شده اند. هوای کثیف و مرطوب منجر به عملکرد کند، تعمیر و تعویض مکرر قطعات به دلیل چسبندگی، گیر کردن و زنگ زدگی قطعات فرسوده می شود. آب همچنین روغن‌های مورد نیاز را می‌شوید و در نتیجه سایش بیش از حد را به همراه خواهد داشت. کاهش فشار در ابزار ناشی از خطوط یا قطعات محدود یا مسدود شده باعث کاهش کارایی ابزار می شود.

هوای تمیز و خشک در فشار مورد نیاز کارگر تولید را قادر می‌سازد تا فوراً در سطح کارآمد، بدون اتلاف زمان برای خطوط پاک‌سازی یا فیلترهای تخلیه، شروع به کار کند و به حفظ بهره‌وری و افزایش عمر ابزار کمک می‌کند.

هوای ابزار – هوای کنترلی که به فرستنده ها، رله ها، یکپارچه سازها، مبدل ها، ضبط کننده ها، نشانگرها یا گیج ها عرضه می شود، باید تمیز و خشک باشد. مقدار کمی رطوبت که از یک روزنه عبور می کند می تواند باعث اختلال در عملکرد ابزار و فرآیند کنترل آن شود. رطوبت و ذرات خوردگی ناشی از آن نیز می تواند باعث آسیب رساندن به ابزار و اتصال خطوط هوایی تامین کننده آنها شود. ترموستات های پنوماتیکی که چرخه های گرمایش و تهویه مطبوع را در ساختمان های بزرگ و کوچک کنترل می کنند نیز به هوای تمیز و خشک نیاز دارند.

ابزارآلات و کنترل کننده های پنوماتیک در نیروگاه ها، تصفیه خانه های فاضلاب، کارخانه های شیمیایی و پتروشیمی، کارخانجات نساجی و کارخانه های تولید عمومی، همگی برای بهره برداری کارآمد به هوای تمیز و خشک نیاز دارند.

نگهداری از محصولات – هنگامی که برای مخلوط کردن، هم زدن، جابجایی یا تمیز کردن یک محصول استفاده می شود، هوا باید تمیز و خشک باشد. برای مثال، روغن و آب موجود در هوای فشرده که برای کار با ماشین‌های بافندگی استفاده می‌شود، باعث می‌شود که چفت‌های کوچک روی سوزن‌های بافندگی بچسبند. هنگامی که برای دمیدن پرز و نخ از پارچه های تمام شده استفاده می شود، آلاینده های موجود در هوا ممکن است باعث فساد محصول شوند.

اگر از هوا برای تمیز کردن ظرف قبل از بسته‌بندی استفاده شود، رطوبت و روغن موجود در آن ممکن است محصول را آلوده کند. رطوبت در هوای خط کنترل می تواند باعث ترکیب اشتباه مواد در نانوایی، ترکیب نادرست مشروب، رنگ غرقابی یا خراب شدن محصولات غذایی شود.

در برخی از عملیات چاپ از هوا برای بلند کردن یا قرار دادن کاغذ استفاده می شود که هوای کثیف و مرطوب تحت تاثیر آن قرار می گیرد و هر گونه آب روی کاغذ از چسبندگی مناسب جوهرها جلوگیری می کند.

در انتقال پنوماتیک محصولی مانند لیوان کاغذی یا سیمان، هوای خشک ضروری است.

اتاق‌های آزمایش – تونل‌های باد مافوق صوت برای شبیه‌سازی شرایط جوی در ارتفاعات بالا که محتوای رطوبت کم است، طراحی شده‌اند. این محفظه ها از حجم زیادی هوا استفاده می کنند که باید تا نقطه شبنم بسیار کم خشک شود تا از تراکم در جریان هوای تونل جلوگیری شود.

استاندارد جهانی کلاس های هوای فشرده ISO 8573-1

استاندارد جهانی کلاس های هوای فشرده ISO 8573-1

انتخاب خشک کن هوای فشرده مناسب
قبل از اینکه به انواع مختلف خشک کن های موجود نگاه کنیم، باید به این نکته توجه کنیم که در تصمیم گیری اینکه کدام خشک کن برای شرایط خاص بهترین است، چه مواردی را در نظر بگیریم.

کاربردهای خاص هوای فشرده را بشناسید – انتخاب یک خشک کن هوا توسط متخصصی که کاربردهای نهایی خاص را می شناسد یا یاد می گیرد، میزان رطوبتی که هر استفاده می تواند تحمل کند و مقدار رطوبتی که باید حذف شود به بهترین وجه انجام می شود. رسیدن به این سطح هوا که ممکن است برای یک کاربرد خشک در نظر گرفته شود، ممکن است برای دیگری به اندازه کافی خشک نباشد. خشکی نسبی است. حتی کویر هم رطوبت دارد. همیشه مقداری رطوبت در یک سیستم هوای فشرده بدون توجه به درجه خشک شدن وجود دارد.

برای هوای فشرده، بهترین راه برای تعیین خشکی، ذکر نقطه شبنم فشار مطلوب است. بنابراین، انواع مختلف خشک کن ها با درجات مختلف عملکرد نقطه شبنم فشار در دسترس هستند. تعیین نقطه شبنم کمتر از مقدار مورد نیاز برای یک برنامه کاربردی، عمل مهندسی خوبی نیست. (نامگذاری نقطه شبنم فشار نحوه بیان درجه خشکی مورد نظر است.) ممکن است منجر به تجهیزات پرهزینه و هزینه عملیاتی بیشتر شود.

ba1b7eb9b8ad142948e3b9dce300b4c6 XL

دماها را بشناسید – برای تعیین اینکه آیا هوای فشرده به اندازه کافی خشک می ماند یا خیر، باید کاربرد نهایی هوا و دمایی که باید در آن کار کند را بدانیم. در یک کارخانه صنعتی که دمای محیط در محدوده 70 درجه فارنهایت یا بالاتر است، خشک‌کنی که بتواند نقطه شبنم فشاری 20 درجه فارنهایت کمتر از محیط یا 50 درجه فارنهایت ایجاد کند، ممکن است کاملاً رضایت‌بخش باشد.

دمای تابستان به نقطه شبنم بسیار پایین نیاز ندارد در حالی که دمای زمستان ممکن است نقطه شبنم بسیار پایین تری را دیکته کند. در زمستان، دمای محیط خنک کننده، هوا یا آب، معمولاً کمتر از تابستان است و در نتیجه دمای هوای خشک کن تغییر می کند. این روی اندازه خشک کن مورد نیاز تأثیر می گذارد، زیرا همان خشک کن باید هم در دمای تابستان و هم در زمستان و رطوبت نسبی کار کند.

بسیاری از کارخانه‌های فرآوری شیمیایی، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها هوای ابزار و کارخانه را با خطوط و تجهیزاتی که در خارج از ساختمان‌ها قرار دارند، در سراسر تأسیسات توزیع می‌کنند. در چنین گیاهانی دو شرایط دمایی مختلف به طور همزمان در یک سیستم وجود دارد. همچنین، خشک کن که ممکن است برای دماهای بالا در روز رضایت بخش باشد، ممکن است برای دماهای پایین تر در شب رضایت بخش نباشد. در مناطقی که دمای انجماد وجود دارد، ممکن است به نقطه شبنم فشار کمتری نیاز باشد. به طور کلی، نقطه شبنم باید 20 درجه فارنهایت کمتر از کمترین دمای محیطی که با آن مواجه می‌شویم مشخص شود تا از تراکم و یخ زدگی بالقوه جلوگیری شود.

تعیین نقطه شبنم زمستانی که فقط با دمای تابستان مواجه می شود، می تواند منجر به بزرگ شدن بیش از حد تجهیزات و افزایش هزینه های اولیه و عملیاتی شود. سیستمی که برای خشک کردن هوا در شرایط آب و هوای سرد طراحی شده است، در صورت استفاده در طول سال، هزینه های عملیاتی را تا حد زیادی افزایش می دهد.

برای هوای کارخانه و هوای ابزار، ملاحظات اولیه در تعیین خشک کن، تراکم و انجماد است. در سیستمی که ممکن است خوردگی لوله داخلی زیاد رخ دهد، باید از رطوبت زیاد در جریان هوا اجتناب شود.

رطوبت سنج هوای فشرده DP500

رطوبت سنج هوای فشرده DP500

عملکرد واقعی را بشناسید – در حالی که بسیاری از خشک کن ها دارای درجه استاندارد دمای هوای ورودی اشباع 100 درجه فارنهایت و فشار کاری 100 PSIG هستند، بررسی عملکرد واقعی واحدهای به دست آمده در شرایط عملیاتی واقعی کارخانه مهم است.

هر مورد استفاده را بشناسید – علاوه بر کاربردهای هوای گیاهی و ابزار، کاربردهای بسیار دیگری نیز وجود دارد که نیاز به حذف رطوبت تا نقطه شبنم کم دارند. برای مثال، واگن‌های مخزن راه‌آهن که کلر مایع را حمل می‌کنند، با هوای فشرده (شارژ) می‌شوند تا تخلیه پنوماتیک را امکان‌پذیر کند. کلر با بخار آب ترکیب می شود و اسید هیدروکلریک را تشکیل می دهد. بنابراین، هوای فشرده باید دارای حداقل رطوبت باشد تا از خوردگی شدید جلوگیری شود. قطرات رطوبت در هوای تونل باد با سرعت‌های آزمایشی بالا ممکن است اثر گلوله‌های مسلسل داشته باشد و مدل‌های آزمایشی را پاره کند.

هوای مورد استفاده برای پردازش در دمای پایین (به عنوان مثال، مایع سازی نیتروژن یا اکسیژن) می تواند روی کویل های خنک کننده یخ ایجاد کند، بنابراین نیاز به یخ زدایی دارد. هرچه میزان رطوبت هوا کمتر باشد، دوره های بین خاموش شدن یخ زدایی طولانی تر می شود.

برای این کاربردها و دمای مشابه، هوای فشرده نه تنها باید عاری از آب فاز مایع باشد، بلکه باید حداقل مقدار آب فاز بخار را نیز داشته باشد. معمولاً برای این نیازها نقاط شبنم در محدوده -40 درجه فارنهایت تا -100 درجه فارنهایت در فشار مشخص می شود.

 

 

 

nth-CASAM مدل سازی بسیار پیشرفته برای کاهش عدم قطعیت 0000

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در مقالات