ساخت و تولیدمحصولات

فرصت استخدام در قالبسازی و به طور کلی در ساخت و تولید ۱۰۰۰

0
2325368 cMec8m r m

فرصت استخدام در قالبسازی و به طور کلی در ساخت و تولید ۱۰۰۰

فرصت استخدام در قالبسازی و به طور کلی در ساخت و تولید ۱۰۰۰

فرصت استخدام در قالبسازی و به طور کلی در ساخت و تولید ۱۰۰۰

 قالب سازی فرآیند تولید از طریق شکل دادن ماده اولیه مایع یا انعطاف پذیر با استفاده از یک قاب سفت و سخت به نام قالب یا ماتریس است که ممکن است با استفاده از الگو یا مدل از شی نهایی ساخته شده باشد.

قالب سازی فرآیند ترجیحی برای ساخت قطعات پلاستیکی است. از قالب تزریق برای ایجاد موارد زیادی مانند محفظه‌های الکترونیکی ، ظروف، درب بطری‌ها، فضای داخلی خودرو، شانه ها و سایر محصولات پلاستیکی موجود امروزه استفاده می شود. با توجه به اینکه در هر چرخه می توان با استفاده از قالب‌های تزریق چند حفره قطعات مختلفی تولید کرد، برای تولید قطعات پلاستیکی ایده آل است. برخی از مزایای قالب پلاستیک عبارتند از: دقت تحمل بالا، تکرارپذیری، انتخاب زیاد مواد، هزینه کار کم، حداقل تلفات و نیاز کم به اتمام قطعات پس از قالب گیری. برخی از معایب این فرآیند ، گران بودن سرمایه گذاری اولیه و محدودیت های فرآیند است.

 

صنعت قالب سازی و انواع قالب پلاستیک

آشنایی با صنعت قالب سازی

قالب سازی فرآیند تولید از طریق شکل دادن ماده اولیه مایع یا انعطاف پذیر با استفاده از یک قاب سفت و سخت به نام قالب یا ماتریس است که ممکن است با استفاده از الگو یا مدل از شی نهایی ساخته شده باشد. برای ساخت قالب پلاستیک مایع مورد استفاده در داخل قالب سفت و سخت می شود و شکل آن را به خود می گیرد. قالب در حقیقت یک بلوک توخالی است که با یک ماده مایع یا انعطاف پذیر مانند پلاستیک، شیشه، فلز یا مواد اولیه سرامیک پر می شود. قالب همتای گچ است.  از جمله متداول ترین مواد قالب می توان به لاتکس مایع ، رامر سیلیکون ، لاستیک یورتان و آلژینات ها اشاره کرد. مواد معمول ساخت شامل سیمان گچ پاریس و گچ، بتن، پلاستیک (رزین و اپوکسی)، موم، فلزات است.

قالب های تزریقی پلاستیک ممکن است براساس چندین دسته مختلف و بر اساس ویژگی های آنها طبقه بندی شوند، مانند سیستم رانر، مقدار صفحه و ظرفیت قطعه. این طبقه بندی ها منحصر به فرد نیستند ، بلکه هر قالب دارای برچسبی در هر گروه است. به عنوان مثال، ممکن است قالبی داشته باشید که از یک سیستم دونده سرد، سه صفحه تشکیل شده و دارای چندین حفره باشد. درک اینکه هر یک از این دسته ها برای فرآیند قالب گیری شما به چه معناست، به شما کمک می کند تا نوع مناسب قالب را برای قطعه خود انتخاب کنید.

انتخاب نوع قالب مناسب برای تولید بسیار مهم است زیرا نوع قالب به طور مستقیم بر کیفیت محصول، سرعت تولید و در نتیجه هزینه های کلی تأثیر می گذارد. در حالی که نوع قالب انتخابی شما در هزینه های اولیه قالب نیز تأثیرگذار خواهد بود، مهم است که در نظر بگیرید ، اگر پیچیدگی بیشتر یا مواد قوی تری از ابزار لازم باشد، مانند اقدامات جانبی یا انتخاب فولاد به جای آلومینیوم ، هزینه تغییر می کند. چندین روش مختلف برای طبقه بندی قالب بر اساس ویژگی های مختلف قالب وجود دارد. در زیر ، ما در مورد برخی از انواع قالب صحبت خواهیم کرد.

صنعت قالب سازی و انواع قالب پلاستیک

انواع قالب در قالب پلاستیک

از محبوب ترین تکنیک ها در قالب پلاستیک می توان به قالب چرخشی ، قالب تزریق ، قالب گیری بادی ، قالب گیری فشاری ، قالب اکستروژن و ترموفرمینگ اشاره کرد.

فرصت استخدام در قالبسازی و به طور کلی در ساخت و تولید ۱۰۰۰

قالب گیری چرخشی

قالب چرخشی که به آن روتومولدینگ نیز گفته می شود، فرآیندی برای تولید قطعات و محصولات توخالی بزرگ است که از طریق قرار دادن یک پودر یا رزین مایع در قالب فلزی و چرخاندن آن در اجاق تا زمانی که رزین داخل قالب را می پوشاند. چرخش مداوم قالب باعث ایجاد نیروی گریز از مرکز می شود که محصولات دارای دیواره یکنواخت را تشکیل می دهد. پس از سرد شدن قالب، پلاستیک سخت شده از قالب خارج می شود.  مواد بسیار کمی در طول فرآیند هدر می رود و مواد اضافی اغلب دوباره مورد استفاده قرار می گیرند و این امر باعث صرفه اقتصادی و سازگار با محیط زیست می شود.

قالب گیری تزریقی

قالب تزریق فرآیند ساخت قطعات پلاستیکی سفارشی با تزریق مواد پلاستیکی مذاب در فشار بالا به قالب فلزی است. درست مانند سایر اشکال قالب پلاستیک ، پس از تزریق پلاستیک مذاب به قالب، قالب سرد و باز می شود تا یک قسمت پلاستیکی جامد نمایان شود.

قالب گیری ضربه

قالب گیری بادی یا ضربه روشی برای ساخت قطعات پلاستیکی توخالی ، دیواره نازک و سفارشی است. در درجه اول برای ساخت محصولاتی با ضخامت دیواره یکنواخت و در مواردی که شکل مهم است استفاده می شود. این فرایند بر اساس همان اصل دمیدن شیشه است.

قالب گیری فشاری

در قالب گیری فشاری یک ماده پلاستیکی در قالب گرم شده قرار می گیرد و سپس به شکل خاصی فشار داده می شود. معمولاً پلاستیک به صورت ورقه ای در می آید اما می تواند به صورت فله ای نیز باشد. هنگامی که پلاستیک به شکل مناسب فشرده شد، روند گرمایش اطمینان می دهد که پلاستیک حداکثر مقاومت را حفظ می کند. مراحل نهایی در این فرآیند شامل خنک سازی ، پیرایش و سپس برداشتن قسمت پلاستیکی از قالب است.

ترموفرمینگ

ترموفرمینگ فرایندی ساختنی است که در آن یک ورق پلاستیکی به نام ترموپلاستیک تا دمای تشکیل دهنده قابل انعطاف گرم می شود، به شکل خاصی در قالب شکل می گیرد و اصلاح می شود تا یک محصول قابل استفاده ایجاد شود. ترموپلاستیک در انواع مختلفی از مواد، رنگ ها، ضخامت ها و ضخامت وجود دارد.  ترموفرمینگ از چندین نوع قالب و فرآیند مختلف برای دستیابی به قالب نهایی استفاده می کند. برای ایجاد محصولات سه بعدی ، قالب به طور معمول یک فرم سه بعدی است که از آلومینیوم ساخته شده است. زیرا ترموفرمینگ از فشار کم استفاده می کند.

با توجه به اهمیت قالبسازی در صنایع مختلف و تقریبا صنعت مادر بودن قالبسازی فرصت های بیشماری برای استخدام در این صنعت وجود دارد.

از علاقمندان به کار در این صنعت دعوت به همکاری میگردد.متقاضیان میتوانند رزومه خود را به نشانی rg@katisanat.com ارسال نمایند.

در صورت تایید با آنها تماس گرفته خواهد شد.

از iOS17 اپل چه خبر؟آیا اپل باز هم به Lock Screen چیزی اضافه خواهد کرد؟

مقاله قبلی

دتکتور گاز چاه BW 01

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *