مقالات

گرمایش استخر با حرارت ایجاد شده توسط دیتا سنتر ها 1111

0
gettyimages 534888743

گرمایش استخر با حرارت ایجاد شده توسط دیتا سنتر ها

همه ما آنجا بوده‌ایم – وقتی انگشتان پای خود را در آب فرو می‌برید، لبه استخر ایستاده‌اید، و سرمای یخی در بدن شما پخش می‌شود. پس از فرو رفتن خود در آب یخ زده، تنها چیزی که می توانید فکر کنید این است: “این احساسی است که جک باید داشته باشد وقتی که رز اجازه نداد بعد از غرق شدن تایتانیک با او روی درب خانه بگذارد.”

خوشبختانه، یک شرکت راه حلی مبتکرانه برای گرم کردن کارآمدتر استخرها دارد – و اتفاقاً به محیط زیست نیز کمک می کند.

شرکت مستقر در لندن، دیپ گرین، مراکز داده کوچک خود را در یک رابطه زیبا و همزیست در زیر استخرهای شنا قرار می دهد. مرکز داده سرمایش مورد نیاز خود را دریافت می کند و استخر با کسری از هزینه گرم می شود.

دیپ گرین کامپیوترهای خود را در داخل یک جعبه به اندازه ماشین لباسشویی در روغن معدنی غوطه ور می کند. سپس “دیگ دیجیتال” در زیر استخر نصب می شود. سخت افزار روغن معدنی را گرم می کند و سپس به یک مبدل حرارتی پمپ می شود تا استخر را گرم کند.

گرمایش استخر با حرارت ایجاد شده توسط دیتا سنتر ها 1111

گرمایش استخر با حرارت ایجاد شده توسط دیتا سنتر ها 1111

این فرآیند می تواند آب استخر را تا 86 درجه فارنهایت در حدود 60 درصد مواقع گرم کند که هزاران دلار در هزینه های گرمایش صرفه جویی می کند.

به خبرنامه ما بپیوندید
خبرهای خوب، هک‌های سبز و جدیدترین فناوری تمیز و جالب – مستقیماً هر هفته به صندوق ورودی شما!
ایمیل شما
یکی از استخرهایی که از دیگ دیجیتال دیپ گرین بهره می برد در دوون انگلستان واقع شده است. شان دی، که مرکز تفریحی را اداره می‌کند، به بی‌بی‌سی گفت که انتظار دارد قبض انرژی در سال جاری حدود 120 هزار دلار افزایش یابد.

The Verge گزارش می دهد که مرکز داده می تواند 24000 دلار از قبض برق استخر را کاهش دهد – و Deep Green تمام هزینه های مربوط به مرکز داده را پوشش می دهد، به این معنی که هزینه اضافی برای مرکز شنا ندارد و در عین حال به صرفه جویی در آن کمک می کند.

هزینه های انرژی در سراسر جهان در حال افزایش است. مصرف کنندگان در ایالات متحده در سال 2022 به طور متوسط 14.3 درصد بیشتر از سال قبل برای برق پرداخت کردند.

Swim England گزارش می دهد که بیش از 100 استخر در معرض خطر بسته شدن هستند و این فقط در بریتانیا نیست – استخرها در سراسر اروپا به دلیل بحران انرژی که تجربه می کنند بسته می شوند.

راه حل نوآورانه Deep Green نه تنها به استخرهای بریتانیا در صرفه جویی در هزینه کمک می کند، بلکه روشی خلاقانه برای کمک به مشکل رو به رشد ناشی از مراکز داده است.

مراکز داده مقدار باورنکردنی برق مصرف می کنند و به عنوان یک محصول جانبی گرما ایجاد می کنند. خنک نگه داشتن مراکز داده یک کار بزرگ است که بر محیط زیست تأثیر منفی می گذارد. یک مرکز داده می تواند به اندازه 50000 خانه برق مصرف کند.

به نظر می رسد راه حل Deep Green که طی پنج سال توسعه یافته، در مقیاس کوچکی کار می کند.

استخرها در قبض برق صرفه جویی می کنند و در عین حال آلودگی کربنی را با عدم نیاز به استفاده مکرر از دیگ گاز کاهش می دهند. در همین حال، مراکز داده کوچک بدون آلودگی کربن یا مصرف آب خنک می شوند – یک رابطه زیبا و همزیست.

Deep Green

ابتکاری برای صرفه جویی انرژی و حفظ محیط زیست

شرکت انگلیسی دیپ گرین با نصب دیتاسنترها در استخرهای عمومی، به گرم‌کردن آب بدون تحمیل هزینه‌های اضافی و صرفه‌جویی در مصرف گاز کمک می‌کند.

حمله روسیه به اوکراین و افزایش هزینه حامل‌های انرژی در اروپا موجب شده است تا شرکت‌های متعددی به فکر استفاده از منابع جایگزین باشند. تأمین گرمایش استخر به یکی از دغدغه‌های صاحبان آن‌ها تبدیل شده و تعطیلی مراکز متعددی را هم در پی داشته است؛ اما اکنون به‌نظر می‌رسد به‌لطف استفاده از حرارت دیتاسنترها، می‌توان این معضل را برطرف نمود.

چگونه می‌توان از دیتاسنترها برای گرمایش استخر استفاده کرد؟

طبق گزارش خبرگزاری بی‌بی‌سی و به نقل از نشریه ورج، استفاده از یک دیتاسنتر در ابعاد ماشین لباسشویی می‌تواند برای تأمین گرمایش یک استخر عمومی متوسط کافی باشد. این ایده در یکی از استخرهای شهرستان دوون بریتانیا اجرایی شده است و هفت مرکز مشابه دیگر در این کشور هم مشغول راه‌اندازی یا فعالیت هستند.

اغلب انرژی صرف‌شده در دیتاسنترها درنهایت به گرما تبدیل می‌شود و دفع حرارت اضافی و خنک نگه‌داشتن قطعات الکترونیک معمولاً یکی از چالش‌های جدی چنین مراکزی به شمار می‌رود. از سوی دیگر، استخرهای عمومی برای گرم‌کردن آب خود با هزینه‌های بالایی مواجه هستند که طی یک سال اخیر با گران‌شدن گاز، این هزینه جهش چشمگیری پیدا کرده است. همکاری استخرها و دیتاسنترها می‌تواند به رفع مشکلات هر دو کسب‌وکار کمک کند و راه را برای کمک به محیط‌زیست و توسعه پایدار هموارتر سازد.

گرمایش استخر

ایده‌پردازی و اجرای طرح گفته‌شده توسط شرکت Deep Green صورت گرفته است که درزمینه یافتن راه‌حل‌هایی برای استفاده از انرژی‌های پایدار فعالیت می‌کند. طرح اصلی این شرکت غوطه‌ور کردن قطعات دیتاسنترها در روغن معدنی در ابعاد نسبتاً کوچک است که درنهایت داخل استخر تعبیه می‌شوند؛ اما جهت جلوگیری از مشکلات متنوع، آب به‌صورت مستقیم با قطعات الکترونیک در تماس قرار نمی‌گیرد. تبادل حرارتی صورت‌گرفته میان روغن معدنی و آب می‌تواند به تأمین گرمایش استخر کمک کند. طبق ادعای مدیرعامل شرکت مذکور، روش گفته‌شده قادر است در ۶۰ درصد مواقع، دمای آب را در سطح ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگه دارد.

شایان ذکر است که قطعات کامپیوتری تا ۹۷ درصد از انرژی دریافتی را به گرما تبدیل می‌کنند و همین مسئله موجب شده است تا فعالان محیط‌زیست نسبت به عملکرد شرکت‌های فعال در این زمینه انتقادات جدی وارد کنند. از سوی دیگر، خنک‌کردن دیتاسنترها هم به انرژی اضافی نیاز خواهد داشت و مؤسسات گوناگونی به‌دنبال روش‌های جایگزین برای خنک‌سازی بدون صرف انرژی هستند. ازجمله تلاش‌های صورت‌گرفته می‌توان به قرار‌دادن سرورها در زیر آب توسط مایکروسافت اشاره کرد؛ ولی این نوع فعالیت‌ها معمولاً در مقیاس محدودی صورت می‌گیرند.

گرمایش استخر

در روش ابداع‌شده توسط شرکت Deep Green، نیاز به گاز طبیعی جهت گرمایش استخر تا ۶۲ درصد کاهش پیدا می‌کند و ۲۶ تن در سال هم کربن کمتری تولید می‌شود. البته جنبه پراهمیت ماجرا برای کسب‌وکارها، سود اقتصادی ناشی از این کار است که می‌تواند تا سقف ۲۴ هزار دلار در سال برای هر استخر صرفه‌جویی به عمل آورد. همچنین هزینه نصب، نگهداری و برق مصرفی هم توسط شرکت مورد اشاره پرداخت خواهد شد و صاحبان استخرها هیچ نگرانی از این بابت نخواهند داشت. دیپ گرین اعلام کرده است که از دیتاسنترهای قرار‌گرفته در استخرهای عمومی به‌منظور انجام پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کند.

تعمیر ترموگراف دما و رطوبت testo 175

مقاله قبلی

دستیابی دانشمندان به همجوشی هسته ای انقلابی در فیزیک 1111

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در مقالات