رطوبت سنج

رطوبت سنج چوب KH50

0
رطوبت سنج چوب KH50
رطوبت سنج چوب KH50

رطوبت سنج چوب KH50

چوب یک ماده جاذب رطوبت است که در نتیجه تغییر رطوبت رطوبت به دست می آورد. رطوبت سنجی یکی از بارزترین ویژگی های چوب است. هر نوع محصول چوبی رطوبت هوای اطراف را جذب و دفع می کند تا زمانی که به رطوبت تعادلی (EMC) برسد، که نقطه تعادلی بین رطوبت چوب و رطوبت محیط اطراف است.

از آنجایی که ابعاد محصولات چوبی با نوسانات رطوبت نسبی تغییر می کند، خشک کردن کوره یکی از مهمترین فرآیندها برای استفاده کارآمد از محصولات چوبی است. ماشین کاری، چسباندن و تکمیل چوب تا زمانی که رطوبت به مقدار مناسب کاهش نیابد امکان پذیر نیست.

رطوبت سنج چوب KH50

رطوبت سنج چوب KH50

از دیگر مزایای خشک کردن می توان به کاهش وزن، افزایش خواص مقاومتی و مقاومت بیشتر در برابر زوال بیولوژیکی ناشی از قارچ ها و حشرات اشاره کرد. بنابراین، الوار باید قبل از استفاده برای هر گونه کاربرد در ساخت بعدی خشک شود.

این برگه اطلاعات اصول اولیه خشک کردن چوب در کوره، متداول ترین روش های مورد استفاده، برنامه های خشک کردن و برخی از عیوب خشک کردن را خلاصه می کند.

خشک کردن کوره

فرآيند كوره شامل خشك كردن چوب در محفظه اي است كه مي توان گردش هوا، رطوبت نسبي و دما را كنترل كرد تا رطوبت چوب را بدون داشتن هيچ گونه نقص خشك كردن به نقطه هدف كاهش داد.

رایج ترین کوره های مورد استفاده، کوره های معمولی و نم زدایی هستند. کوره های وکیوم و خورشیدی نیز برای کاربردها و شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

کوره های معمولی

یک کوره معمولی از جریان بخار به داخل کوره از طریق لوله ها استفاده می کند و گرما را به جو کوره می تاباند. محتوای آب چوب با تبخیر به بخار تبدیل می شود و با هوای گرم از کوره خارج می شود. شکل 1 شماتیک یک کوره معمولی است. این نوع کوره به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد. بنابراین در مقایسه با کوره های رطوبت گیر نه اقتصادی است و نه کارآمد.

1

کوره های رطوبت زدایی
امروزه کوره های رطوبت زدایی از پرکاربردترین کوره ها در صنعت محصولات چوبی هستند. مزیت استفاده از کوره های رطوبت زدایی، بازیافت مداوم گرما در داخل کوره به جای تخلیه گرما از کوره مانند کوره های معمولی است. اکثر آب به جای تهویه به خارج از کوره، روی سیم پیچ های رطوبت ساز متراکم شده و به صورت مایع خارج می شود.

اگرچه کوره‌های رطوبت‌زدایی از برق استفاده می‌کنند که گران‌تر از گاز است، اما همچنان نسبت به کوره‌های معمولی مقرون به صرفه‌تر هستند، زیرا گرما را بازیافت می‌کنند و همچنین دوستدار محیط زیست هستند.

کوره رطوبت زدایی هوا به دمای 95 تا 100 درجه فارنهایت می رسد و هوای گرم روی چوب به گردش در می آید. سپس هوای گرم و مرطوب با عبور از روی کویل های سرد سرد خنک می شود. رطوبت تبخیر شده به شکل مایع متراکم می شود و به صورت آب خنک تخلیه می شود. شکل 2 اصول کار کوره رطوبت زدایی را نشان می دهد.

2

کوره های خلاء
کوره خلاء که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، به دلیل ظرفیت خشک کردن محدود در محفظه، 3 تا 4 برابر گران تر از کوره های معمولی یا رطوبت گیر است. اما مزیت اصلی این سیستم سرعت خشک شدن بسیار بالا است.

برنامه های کوره
برنامه های کوره برای تعیین دما و رطوبت نسبی مورد نیاز در کوره برای خشک کردن محصولات چوبی خاص با سرعت رضایت بخشی بدون ایجاد عیوب خشک شدن قابل اعتراض استفاده می شود. یک برنامه معمولی کوره مجموعه ای از دما و رطوبت نسبی است که در مراحل مختلف خشک کردن اعمال می شود، همانطور که در جدول 1 مشاهده می شود.

 

3

به طور کلی، برنامه باید به گونه ای تنظیم شود که تنش های خشک شدن از مقاومت چوب در هر دما و رطوبت معینی تجاوز نکند. برنامه ها بر اساس گونه، ضخامت، درجه و استفاده نهایی مورد نظر از مواد متفاوت است.

به عنوان مثال، یک برنامه معمولی چوب سخت از 110 تا 120 درجه فارنهایت و رطوبت نسبی 70 تا 80 درصد زمانی که الوار سبز است شروع می شود. تا زمانی که الوار دارای رطوبت 10 تا 15 درصد باشد، دما می تواند به 170 تا 180 درجه فارنهایت برسد.

برنامه‌های کوره‌های چوب نرم با برنامه‌های چوب سخت متفاوت است، زیرا دمای کوره و رطوبت نسبی در زمان‌های از پیش تعیین‌شده تعیین می‌شوند نه در سطوح رطوبت.

رطوبت سنج چوب KH50

توسعه تنش های خشک کردن در کوره

مرحله ی 1
الوار مرطوب دارای رطوبت بالا در قسمت های بیرونی و داخلی بدون تنش خواهد بود. به محض خشک شدن، قسمت بیرونی به زیر نقطه اشباع فیبر (fsp) می رود که 28 تا 30 درصد رطوبت است، قبل از اینکه قسمت های داخلی به fps برسند.

مرحله 2
از آنجایی که اتمسفر کوره گرم و خشک می شود، خشک شدن در خارج سریعتر اتفاق می افتد و الیاف بیرونی تمایل به جمع شدن دارند. هسته داخلی الوار دارای رطوبت fsp خواهد بود و تا حد امکان از جمع شدن پوسته بیرونی جلوگیری می کند. نتیجه ایجاد تنش های کششی در خارج و تنش های فشاری در داخل الوار خواهد بود. همانطور که در شکل 3 نشان داده شده است مرحله دوم خشک کردن نامیده می شود.

3

شکل 3. ایجاد تنش های خشک کردن در طول فرآیند کوره.

اگر از حداکثر تنش کششی در فیبر بیرونی تجاوز شود، بررسی سطح رخ می دهد و یک نقص خشک شدن در نظر گرفته می شود. با خشک کردن بار در دمای مناسب خنک به جای استفاده از دماهای بالا در ابتدای فرآیند خشک کردن، می توان از بررسی سطح جلوگیری کرد.

رطوبت سنج چوب KH50

همچنین افزایش موقت رطوبت نسبی در کوره به حذف چک سطح کمک می کند. اگر بررسی سطح به درستی انجام نشود، ایجاد تنش در الوار می‌تواند شدید باشد و منجر به فروپاشی شود، یک نقص خشک کردن قابل توجه در پایان مرحله دوم فرآیند خشک کردن. شکل 4 یک بررسی سطح شدید، بررسی روغن و فرو ریختن را نشان می دهد.

4

مرحله 3
با پیشرفت خشک شدن، مرکز تخته رطوبت کافی برای عبور از زیر fsp را از دست می دهد. همانطور که این اتفاق می افتد، تمایل به انقباض دارد، اما الیاف بیرونی اکنون دارای تنش متفاوتی نسبت به مرحله اولیه فرآیند خشک کردن هستند و از انقباض داخلی جلوگیری می کنند.

رطوبت سنج چوب KH50

وقتی این اتفاق می‌افتد، بخش داخلی تحت تنش قرار می‌گیرد و قسمت بیرونی تنش فشاری ایجاد می‌کند. به این می گویند مورد سخت شدن.

سفت شدن چوب زمانی اتفاق می افتد که لایه های سطحی الوار بزرگتر از آنچه باید کشیده شوند.

مواد سفت شده تمایل شدید حجامت را نشان خواهند داد. اگر سطح الوار خیس شود، هر گونه انبساط توسط هسته های خشک مقاومت می شود و تنش هایی ایجاد می شود که به جای مجموعه های کششی ناشی از سخت شدن کیس، مجموعه های فشاری ایجاد می کند.

اگر تنش های فشاری روی صفحه الوار با تنش قبلی برابر شود، الوار باید بدون تنش باشد. کمک به سفت شدن به راحتی می تواند انجام شود و حتی ممکن است با کنترل جو کوره معکوس شود.

عملکرد کلی کوره را می توان با نمونه برداری از کوره کنترل کرد. در هنگام انباشته شدن باید نمونه ها از کوره انتخاب شوند. تعداد نمونه ها به شرایط و ویژگی های خشک شدن چوب خشک شده، نوع کوره و استفاده نهایی مورد نظر از مواد بستگی دارد.

معمولاً نمونه‌ها از بخش‌های مرکزی چوب برای تعیین میزان رطوبت، بررسی سطح و ایجاد تنش همانطور که در شکل 5 نشان داده شده است، بریده می‌شوند.

5

بخش‌های رطوبت و بخش‌های تنش از هر نمونه کوره بریده می‌شوند تا فرآیند کلی خشک‌کردن را کنترل کنند تا رطوبت مورد نظر بدون هیچ گونه نقص خشک‌کنی مورد بررسی قرار گیرد.

چگونه میزان رطوبت چوب را اندازه بگیریم؟

رطوبت سنج چوب KH50

رطوبت سنج چوب KH50

دستگاه رطوبت سنج چوب KH50

شرکت سازنده :KIMO

مدل :HM 50

کشور سازنده :فرانسه

رطوبت سنج پرتابل :مدل HM 50

قابلیت اندازه‌گیری:

  • رطوبت انواع چوب و مصالح ساختمانی (از 0 تا 50 درصد با دقت 0.1 درصد)

همچنین در برخی از رطوبت سنج های جامدات امکان اندازگیری ph که در تشخیص اسیدی بودن کمک میکند،وجود دارد همچنین در برخی امکان اندازگیری دما بر حسب درجه سانتی گراد یا فارنهایت وجود دارد واحد اندازگیری رطوبت را می توان هم با درصد و هم مقیاس  1 تا 100 نشان داد که هر جسم با جسم دیگر متفاوت است.

دارای ضریب حفاظتی IP54

به همراه کیف  و گواهی تطبیق کالیبراسیون

دارای یک سال ضمانت و ده سال خدمات پس از فروش

منطبق با استاندار CEM 2004/108/CE و NF EN 61010-1

برنده جایزه نوبل فیزیک 2023

مقاله قبلی

محققان اولین نیمه هادی کاربردی ساخته شده از گرافن را ایجاد کردند 0000

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *