مقالات

1,400,000 بار قویتر از زمین: رکورد جدید برای قویترین میدان مغناطیسی ثابت

0
magnet

1,400,000 بار قویتر از زمین: رکورد جدید برای قویترین میدان مغناطیسی ثابت

موضوعات: آکادمی علوم چین میدان های مغناطیسی آهنرباهای محبوب
توسط موسسات علوم فیزیک HEFEI، آکادمی علوم چین، 7 سپتامبر 2022

siKNQwTuJwF2VjbGXBT3XZ

میدان مغناطیسی زمین از سیاره ما در برابر تشعشعات کیهانی و ذرات باردار خورشید محافظت می کند.

چین رکورد جهانی جدیدی را برای قوی ترین میدان مغناطیسی ثابت ثبت کرده است.
در 12 آگوست، آهنربای هیبریدی تأسیسات میدان مغناطیسی بالا ثابت (SHMFF) در هفی، چین، بالاترین میدان مغناطیسی ثابت جهان را توسط یک آهنربای فعال با اندازه 45.22 تسلا (T) ایجاد کرد. در مقایسه، میدان مغناطیسی زمین در عرض جغرافیایی 0 درجه و طول جغرافیایی 0 درجه تنها قدرت 0.000032 تسلا دارد.

رکورد جهانی 45 تسلا که توسط یک آهنربای هیبریدی در سال 1999 در آزمایشگاه ملی میدان مغناطیسی بالا در ایالات متحده ثبت شده بود را پشت سر گذاشت.

Worlds strongest steady magnetic field5 878x1024 1

رکورد جهانی جدید میدان مغناطیسی با حالت پایدار 45.22 تسلا. اعتبار: تیم SHMFF

این آهنربای هیبریدی 45.22 تسلا از یک درج مقاومتی تشکیل شده است که درون یک بیرونی ابررسانا با سوراخ 32 میلی متری قرار گرفته است.

قویترین میدان مغناطیسی

1,400,000 بار قویتر از زمین: رکورد جدید برای قویترین میدان مغناطیسی ثابت

علیرغم مواجهه با موانع بسیار، این تیم با موفقیت در سال 2016 آهنربای هیبریدی را ساخت که میدان مغناطیسی مرکزی 40 تسلا را در آن زمان تولید کرد و آن را به دومین آهنربای سطح 40 تسلا در سراسر جهان تبدیل کرد.

ظاهراً 40 تسلا پایان کار نبود. این تیم از آن زمان به دنبال میدان های مغناطیسی قوی تر است.

1,400,000 بار قویتر از زمین: رکورد جدید برای قویترین میدان مغناطیسی ثابت

1,400,000 بار قویتر از زمین: رکورد جدید برای قویترین میدان مغناطیسی ثابت

تیم تحقیقاتی SHMFF
تیم یک عکس دسته جمعی برای جشن گرفتن رکورد جدید  SHMFF

پروفسور KUANG Guangli، مدیر آکادمیک آزمایشگاه میدان مغناطیسی بالا مؤسسه علوم فیزیکی هیفی، آکادمی علوم چین (CHMFL) گفت: برای دستیابی به میدان مغناطیسی بالاتر، ساختار آهنربا را ابداع کردیم و مواد جدیدی را توسعه دادیم. جایی که SHMFF در آن قرار دارد. KUANG در بیانیه‌ای که در تأیید در محل توسط هفت دانشگاهیان منتشر شد، افزود: «فرایند تولید دیسک‌های تلخ نیز بهینه‌سازی شده است.

موفقیت آهنربای 45.22 تسلا نشان دهنده نقطه عطف مهمی در توسعه فناوری مغناطیسی در چین و جهان است.

این آهنربا یکی از ده آهنربا است که توسط CHMFL توسعه یافته و کار می کند.

قویترین میدان مغناطیسی

1,400,000 بار قویتر از زمین: رکورد جدید برای قویترین میدان مغناطیسی ثابت

آهنربا هیبریدی SHMFF
آهنربای هیبریدی در تاسیسات میدان مغناطیسی بالا ثابت (SHMFF) در هفی، چین. اعتبار: تیم SHMFF

آزمایشگاه Hefei تاکنون سه رکورد جهانی را با آهنرباهای مقاومتی خود شکسته است.

SHMFF، یک مرکز کاربری، که در حال حاضر قوی‌ترین میدان مغناطیسی حالت پایدار را در اختیار دانشمندان سراسر جهان قرار می‌دهد، بیش از 500000 ساعت ماشین از زمان بهره‌برداری خود کار کرده است و بیش از 170 موسسه یا دانشگاه در داخل و خارج از کشور را با شرایط آزمایشی برای تحقیقات پیشرفته فراهم کرده است. از چند رشته

مرکز میدان مغناطیسی SHMFF در هفئی چین به تازگی میدان یکنواختی با قدرت 45.22 تسلا (T) تولید کرده که قدرتمندترین میدان مغناطیسی یکنواخت در جهان است. این عنوان قبلا به میدانی با 45 تسلا تعلق داشت که در سال 1999 در آزمایشگاه ملی میدان مغناطیسی قوی آمریکا ساخته شده بود.

میدان مغناطیسی هیبریدی چین از یک مقاومت ساخته شده که درون یک حلقه ابررسانای بیرونی با قطر 32 میلی‌متر قرار گرفته است. اگرچه این تیم در ایجاد این میدان مغناطیسی با چالش‌های بزرگی روبرو بود، ولی در سال 2016 با موفقیت یک آهنربای هیبریدی ساخت که میدان مغناطیسی آن 40 تسلا بود. ولی آن‌ها به این دستاورد بسنده نکردند و حالا با این آهنربای جدید نه تنها رکورد خود، بلکه رکورد جهان را شکسته‌اند.

میدان مغناطیسی ثابت

پروفسور «کوانگ گوانگلی»، مدیر آکادمیک موسسات آزمایشگاهی میدان مغناطیسی قوی از بخش علوم فیزیک آکادمی علوم چین (CHMFL) که SHMFF در آن قرار دارد، می‌گوید: «ما برای دستیابی به میدان‌های مغناطیسی بزرگ‌تر، ساختار آهنرباها را تغییر دادیم و مواد جدیدی تولید کردیم. فرآیند تولید دیسک‌های بیتر هم بهینه‌سازی شد.»

میدان مغناطیسی یکنواخت

موفقیت آهنربای 45.22 تسلا نشان‌دهنده دستاورد مهمی در زمینه توسعه فناوری‌های مغناطیسی در چین و دنیاست. این آهنربا یکی از 10 آهنربایی است که توسط مرکز CHMFL ساخته شده. این آزمایشگاه قبلا هم سه رکورد جهانی را در زمینه آهنرباهای مقاومتی به ثبت رسانده بود.

چین اخیرا در زمینه دستاوردهای علمی موفقیت‌های زیادی داشته است. این کشور به تازگی اولین قطار مغناطیسی معلق در هوا با آهنرباهای دائمی را راه‌اندازی کرده که می‌تواند با حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت حرکت کند و بدون نیاز به برق تا ابد معلق بماند. پکن همچنین در حال توسعه شبکه برق جدیدی است که با کمک هوش مصنوعی می تواند قطعی‌ها را در عرض چند ثانیه رفع کند و شبکه‌های برق را به پایداری نسبی برساند.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

مانومتر مایع U شکل و مورب محصول KIMO فرانسه 1111

مقاله قبلی

پنجره ای با شیشه سلول خورشیدی 1111

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در مقالات